Tarikh-Tarikh Penting

Tarikh Penting

  • Mac, 21 - Hari Hutan Sedunia
  • Mac, 22 - Hari Air Sedunia
  • Mac, 23 - Hari Meteorologi Sedunia
  • April, 22 - Hari Bumi
  • Jun, 05 - Hari Alam Sekitar Sedunia
  • Okt., 08 - Hari Antarabangsa Pembasmian Kemusnahan Semula Jadi
  • Okt., 22-27 : Minggu Alam Sekitar Malaysia

http://img1.blogblog.com/img/icon18_wrench_allbkg.png

Saturday, June 23, 2007

Geografi 1 6R : Bagaimana gerakan bumi mempengaruhi taburan tenaga suria di permukaan bumi

(Calon boleh melukiskan gambar rajah yang berkaitan dengan putaran dan edaran bumi)

Kedua-dua fenomena edaran bumi dan putaran bumi pada paksinya adalah mempengaruhi variasi terhadap tenaga suria di permukaan bumi.. Hal ini demikian kerana beberapa perkara yang berkaitan, iaitu pertamanya, mengenai putaran bumi atau bagaimana putaran bumi pada paksinya mempengaruhi variasi terhadap tenaga suria di permukaan bumi.
Putaran bumi pada paksi kecondongan yang bersudut 231/2 darjah itu menyebabkan fenomena siang dan malam terjadi. Bumi mengambil masa 24 jam bagi membuat satu putaran yang lengkap. Bumi berputar mengikut arah Barat ke Timur. Bahagian permukaan bumi yang menghadap ke arah matahari akan mengalami waktu siang serta menerima taburan tenaga suria yang banyak berbanding dengan bahagian bumi yang menga1ami waktu malam.
Semasa bumi berputar pada paksinya, bumi juga pada masa yanbg sama, beredar mengelilingi matahari. Mengikut orbitnya yang berbentuk elips. Satu peredaran yang lengkap akan mengambil masa selama setahun atau 365 hari. Peredaran dan kecondongan paksi bumi sememangnya menyebabkan kejadian empat musim yang nyata dalam setahun dan jangka waktu siang dan malam yang tidak sama panjang di tempat-tempat yang berbeza di seluruh dunia..
Peredaran bumi mengelilingi matahari menyebabkan bumi berada dalam kedudukan yang berbeza dalam orbitnya. Pada 22 Disember, matahari berada tegak di atas kepala di Garis Jadi di Hemisfera Selatan, dipanggil solstis musim dingin. Pada ketika ini, Hemisfera Selatan mengalami musim panas manakala Hemisfera Utara mengalami musim sejuk. Kawasan-kawasan di Hemisfera Selatan yang mengalami musim panas ketika ini akan menerima Iebih banyak tenaga matahari. Sebaliknya, kawasan-kawasan di Hemisfera Utara yang mengalaini musim dingin pula akan menerima kurang tenaga suria.
Pada masa yang sama, kawasan-kawasan di Hemisfera Selatan mengalami waktu siang yang lebih panjang iaitu lebih daripada 12 ja.m. Semakin hampir ke arah kutub selatan, waktu siang bertambah. Kawasan di kutub selatan pula mengalami 24 jam siang. Justeru, jumlah tenaga suria yang diterima di Hemisfera Selatan menerima tenaga suria yang banyak. Sebaliknya pada ketika ini, Hemisfera Utara menga1ami waktu siang yang lebih pendek. dan taburan tenaga matahari adalah rendah berbanding dengan kawasan yang terletak di Hemisfera Selatan. Keadaan yang sebaliknya berlaku di kedua-dua atmosfera pada solstis musim panas pada 21 Jun.
Matahari tengah hari berada tegak di atas kepa1a di Garisan Khatulistiwa 2 kali dalam setahun, iaitu pada 21 Mac (Ekuinoks musim bunga) dan 23 September (Ekuinoks musim luruh). Pada ketika ini, seluruh dunia akan menerima waktu siang dan malam yang sama panjang dan taburan tenaga suria juga sama banyak di seluruh permukaan bumi.
Taburan tenaga di permukaan bumi juga berbeza-beza mengikut masa yang berlainan akibat jarak bumi yang berbeza-beza dari matahari. Orbit bumi yang beredar mengelilingi matahari dalam bentuk elips, jaraknya tidak sama panjang atau jauh sepanjang tahun. Bahagian orbit yang dekat dengan matahari dipanggil perihelion. Pada ketika ini, jumlah tenaga yang diterima oleh permukaan bumi lebih banyak berbanding semasa afelion.


No comments: