Tarikh-Tarikh Penting

Tarikh Penting

  • Mac, 21 - Hari Hutan Sedunia
  • Mac, 22 - Hari Air Sedunia
  • Mac, 23 - Hari Meteorologi Sedunia
  • April, 22 - Hari Bumi
  • Jun, 05 - Hari Alam Sekitar Sedunia
  • Okt., 08 - Hari Antarabangsa Pembasmian Kemusnahan Semula Jadi
  • Okt., 22-27 : Minggu Alam Sekitar Malaysia

http://img1.blogblog.com/img/icon18_wrench_allbkg.png

Wednesday, June 27, 2007

Ting 6R : Geografi 1 : Apakah yang dimaksudkan dengan kitaran batuan ? [8m]

Kitaran batuan bermaksud batuan berubah dari satu jenis kepada jenis yang lain sehingga kembali semula kepada batuan asal kerana pengaruh tenaga eksogenik dan tenaga endogenik. Terdapat tiga jenis batuan yang utama iaitu batu igneus, batu mendak (batu enapan) dan batu jelmaan (batu metamorfik).
Pembentukan batu igneus adalah daripada penyejukan dan pembekuan magma atau lava yang membentuk igneus jalar dalam dan igneus jalar luar. Contohnya batu granit, batu gabro dan basalt. Proses-proses geomorfologi atau penggondolan seperti luluhawa, hakisan dan pemendapan akan menghasilkan batu enapan seperti batu pasir dan batu konglomerat.
Seterusnya batu enapan seperti batu kapur, batu arang atau batu pasir yang terdedah kepada kuasa-kuasa endogenik iaitu pemanasan oleh magma atau terdedah kepada sentuhan magma atau terobosan (tembusan) magma, batuan enapan asal ini akan mengalami perubahan fizikal dan kimia yang dikenali sebagai batu jelmaan. Contohnya batu kapur membentuk batu marmar dan batu arang membentuk berlian.
Akhirnya batu jelmaan yang terdapat di permukaan bumi jika terdedah kepada kuasa endogenik akan melabur semula dan menyusup masuk ke lapisan mantel bersama-sama dengan peleburan dan penyusupan kerak bumi akibat gerakan tektonik. Penyusupan masuk kerak bumi ini akan mencairkan semula kerak bumi termasuk lapisan batuan bersama-samanya. Kerak bumi dan batuan yang cair ini akan membentuk batu igneus sekali lagi dan begitulah seterusnya proses ini akan berulang.

No comments: