Tarikh-Tarikh Penting

Tarikh Penting

  • Mac, 21 - Hari Hutan Sedunia
  • Mac, 22 - Hari Air Sedunia
  • Mac, 23 - Hari Meteorologi Sedunia
  • April, 22 - Hari Bumi
  • Jun, 05 - Hari Alam Sekitar Sedunia
  • Okt., 08 - Hari Antarabangsa Pembasmian Kemusnahan Semula Jadi
  • Okt., 22-27 : Minggu Alam Sekitar Malaysia

http://img1.blogblog.com/img/icon18_wrench_allbkg.png

Wednesday, June 27, 2007

Tingkatan 6R : Geografi 1 : Jelaskan tiga kesan peredaran bumi terhadap habitat haiwan. [9m]

Peredaran bumi mengelilingi matahari akan menyebabkan fenomena kejadian empat musim iaitu musim sejuk, musim panas, musim bunga dan musim luruh. Perbezaan musim ini tentunya akan meninggalkan kesan kepada keseluruhan hidupan di permukaan bumi di kawasan bermusim termasuklah haiwan. Haiwan juga akan menyesuaikan diri dengan keadaan iklim di sekelilingnya untuk terus hidup termasuklah pengubahsuaian habitat.
Haiwan sentiasa berpindah mengikut musim. Kebanyakan haiwan akan berpindah dari satu kawasan yang mengalami musim sejuk ke kawasan yang lebih panas. Contohnya perpindahan burung layang-layang dari negara China yang mengalami musim sejuk ke negara-negara Asia Tenggara yang lebih panas termasuk Malaysia.
Penghijrahan haiwan juga berlaku kerana mereka ingin mencari makanan. Haiwan yang tinggal di kawasan bersalji akan berpindah habitatnya sementara kerana kesukaran mendapatkan makanan apabila tanah diliputi salji.
Proses pernghijrahan atau perubahan habitat haiwan juga berlaku mengikut musim kerana faktor pembiakan. Haiwan akan berpindah untuk mengawan dalam musim sejuk dan akan membiak dalam musim panas. Contohnya perpindahan beruang kutub, musang dan rusa di kawasan beriklim sederhana untuk mengawan pada musim sejuk menyebabkan habitat dan tempoh pembiakan haiwan ini hampir sama setiap tahun.

No comments: